The Mosaic Factory

“VAN MOZAÏEK WORD IK ALTIJD EN OVERAL ENTHOUSIAST”

Je mag kiezen: een hoge functie bij een multinational met een topsalaris, of in de prille post-crisisjaren een bedrijf overnemen. Toen Bastiaan Beun op deze splitsing stond, had hij zijn keuze snel gemaakt. “Ik volg altijd mijn hart”, aldus de Udenaar. En dus is hij sinds 2015 directeur/eigenaar van The Mosaic Factory.

Voor deze editie van ‘Verbossen Versus’ ging Gerard Verbossen op bezoek in de kleurrijke showroom van het bedrijf in Nistelrode. Daar vertelt Bastiaan Gerard over zijn intrede in de ‘mozaïekbusiness’. “Hiervoor was ik business unit-directeur bij een sanitairgroothandel. Toen ik in 2015, na de economische recessie, vol gas vooruit wilde, stapte onze directeur op de rem. Onze visies verschilden zodanig, dat we besloten uit elkaar te gaan. Op dat moment lag de wereld open en kreeg ik verschillende banen aangeboden. Tót The Mosaic Factory op mijn pad kwam. Ik heb altijd al willen ondernemen. Waarom een veilige baan kiezen, als je ook het avontuur in kunt duiken en zelf je route kunt uitstippelen? Dat heb ik gedaan.”

Bastiaan reageert op enkele stellingen die Gerard hem voorlegt:

Deze mozaïek móet je gezien hebben

“Kitkatmozaïek. Maar pas op: héb je het eenmaal gezien, dan wil je het hebben. Kitkatmozaïek is een heel aansprekende trend, waaraan alles klopt. De vorm, de kleur, het effect op een ruimte… Alles.”

Zelfstandig ondernemerschap

“Prachtig.”

Hier wil ik graag mijn mozaïek zien liggen

“In een horecaproject in Uden. We zijn supertrots op al onze projecten, maar als rasechte Udenaar zou een aansprekend project in mijn eigen dorp heel mooi zijn.”

Bron: Bedrijvig Maashorst 3 2022 Verbossen versus The Mosaic Factory

Doucheruimte Manchester City

Mozaïek dus. Maar waar vinden we al die porseleinen en glazen tegels eigenlijk terug, wil Gerard weten. Bastiaan reageert poëtisch: “Als je een bestemming kunt verzinnen, kan het. De geijkte ruimtes zijn keuken, badkamer en toilet, maar je ziet ook toepassingen in de horeca. Een mooie bekleding van en restaurantbar bijvoorbeeld, of een mozaïeken entreevloer van een hotel. Ook mooi is een achterwand van je slaapkamer in mozaïek, als een soort lambrisering. En wist je dat we de mozaïek hebben geleverd voor de doucheruimte van Manchester City? En dat we het clublogo van Arsenal hebben gemaakt in het Emirates Stadium? Kortom, de mogelijkheden zijn eindeloos.”

Overal op de wereld

Een bruggetje naar de afzetmarkt is gauw gemaakt. Die is grenzeloos, ontdekt Gerard. Bastiaan: “We verkopen onze producten via dealers, momenteel in ruim dertig landen over de hele wereld. Onze focus is de architectenmarkt: als de architect mozaïek opneemt in zijn ontwerpen, en het op die manier in talloze projecten terechtkomt, ziet ook de particulier onze producten. Zo gaat de sneeuwbal steeds harder rollen.” Wat heet: de omzet van het bedrijf wordt bijna ieder jaar verdubbeld en het personeelsbestand groeide in zeven jaar van twee naar acht medewerkers – en de vacature voor collega nummer negen staat uit.

Sleutel tot succes

Maar wat is het geheim van het bedrijf, wil Gerard weten. Die sleutel tot het succes blijkt opvallend eenvoudig. “We zijn een merk, maar produceren zelf niets. Dat laten we doen, in China, net als de andere grote mozaïekmerken uit bijvoorbeeld Spanje of Italië. Wat ons uniek maakt, is de combinatie van een faire prijs, maatwerk en échte service. Natuurlijk, in de basis moet je product goed zijn, maar klantgerichtheid is enorm belangrijk. We behandelen iedere klant op dezelfde manier als waarop we zeven jaar geleden onze eerste klanten hielpen. Dat zij ons hun order gunnen, vinden we nooit vanzelfsprekend. Dat gevoel van dankbaarheid vertalen we door in onze service.”

Ondernemen in het bloed

Gerard heeft allang in de gaten dat er een ras-ondernemer aan het woord is. Trouwens, ook Bastiaans studerende zonen Thomas en Ruben werken op flexibele basis in de zaak, terwijl echtgenote Ruth succesvol loopbaancoach is. “Ondernemen zit ons in het bloed”, vermoedt Bastiaan. Maar wat betekent dat voor de balans werk-privé, informeert Gerard. “Ik sta inderdaad altijd ‘aan’”, knikt Bastiaan. “Overdag, maar ook in de avonduren. Dan struin ik Pinterest en Instagram af en zelfs op vakantie maak ik foto’s als ik ergens mozaïek zie. Dat voelt echter niet als een belasting. Ik word altijd enthousiast van mozaïek, waar en wanneer dan ook. Tel daarbij op: superleuke, gepassioneerde collega’s en een fijne klantenportefeuille, en dan weet je genoeg. Samengevat: ik vind mijn werk in alle opzichten ongelooflijk leuk. Als je dat gevoel hebt, heb je het toch goed voor elkaar?”