“MET KWALITEIT ZORG JE DAT MENSEN TERUGKOMEN”
Hij omschrijft zichzelf als ‘een groentje in het vak’ maar wie hem kent, weet wel beter… Want Jasper Ketting Olivier, met zijn partner Marloes eigenaar van De Visscherie, is een zakelijke duizendpoot. In gesprek met Gerard Verbossen blijkt al snel zijn passie voor lekker eten én voor ondernemen.
De term ‘groentje’ valt zodra Gerard Jasper vraagt naar zijn achtergrond. “Ik zit pas zeven jaar in het vak”, vertelt Jasper. “Ik leer nog iedere dag. Hoe ik in de vis terechtgekomen ben? Via mijn vriendin Marloes. We leerden elkaar 14 jaar geleden kennen, toen haar zus Sandra en haar man Camiel een viswinkel openden in mijn woonplaats Oosterhout. Ik had op dat moment een bijbaantje bij een Italiaanse traiteur en kwam hen geregeld tegen. Van Marloes was ik direct onder de indruk… Uiteindelijk heeft zíj de stoute schoenen aangetrokken en mij uitgenodigd voor een etentje. Zo is ons verhaal begonnen.”
Jasper reageert op enkele stellingen die Gerard hem voorlegt:
Zelfstandig ondernemerschap
“Uitdagend, maar heerlijk.”
De toekomst
“Altijd rooskleurig.”
Wanneer voel je je als een vis in het water?
“Poeh… Ik denk op twee momenten. Ten eerste als ik in een druk weekend een uurtje eerder begin dan de rest. Dat eerste uur, vaak met de muziek hard aan, vliegt voorbij en daar heb je de rest van het weekend profijt van. ’s Avonds voel ik me dan echt voldaan. En het tweede moment: als ik in een mooi restaurant zo zit te genieten, dat ik onze eigen zaken spontaan even vergeet. Heerlijk.”
Steeds meer Uden
Na enkele jaren op en neer naar Uden pendelen zegde Jasper zijn dienstverband op: hij was adviseur grootzakelijke financieringen bij een bank. “Ik was zo vaak in Uden, het op en neer rijden begon me tegen te staan. Plus: Marloes had het erg druk met de zaak, ze zat vaak ’s avonds nog de kassa te tellen en personeelsplanningen te maken. We hebben samen de keuze gemaakt dat ik in de zaak zou gaan werken. Ik wist niet veel van vis, maar wél van smaak en lekker eten. We zijn het gewoon gaan doen.”
Altijd vrolijk
Bij zijn oude werkgever verklaarden ze Jasper voor gek, vertelt hij. “Gaan werken in een viswinkel, en dan ook nog samen met je partner – ze begrepen er niets van. Maar ik heb nog geen moment spijt gehad. De werkverdeling is natuurlijk gegroeid, Marloes doet veel aan marketing en bedenkt nieuwe producten. Haar grootste kracht: ze is altijd vrolijk. Zelf ben ik vooral goed in het zakelijke deel, ik zorg voor de financiën, de boekhouding, verzekeringen… En ik vind het heerlijk om te netwerken. Al met al zijn we gelukkig met onze keuze, al kan ondernemen extreem uitdagend zijn.”
Wakker liggen
Sterker nog, Jasper vertelt dat zijn zakelijke verantwoordelijkheden hem wel eens wakker houden. “Zeker nu, in een tijd waarin marges onder druk staan, de energiekosten stijgen en de inkoop is uitgehold. Ook de personeelskosten nemen toe, terwijl je wél je mensen aan boord wilt houden. Hoe we dat oplossen? Door zelf genoegen te nemen met minder. Intussen houden we scherp onze resultaten in de gaten. Ik weet binnen een paar dagen hoe we de maand ervoor hebben gedraaid, en bovendien we hebben altijd een plan-B klaarliggen. Zo zijn we altijd klaar voor de toekomst.”
Altijd kwaliteit
De grote kracht(en) van De Visscherie zijn kwaliteit en klantgerichtheid. De vitrines bijvoorbeeld, zijn met tientallen soorten vis (en een veelvoud aan recepturen) nooit hetzelfde. Jasper: “Die diversiteit maakt het werk ontzettend leuk. Van alleen maar kibbeling bakken en haring schoonmaken word ik niet gelukkig. We verkochten bijvoorbeeld twaalf jaar geleden al sushi – en nu maken ze het overal. En ook onze klanten waarderen ons uitgebreide aanbod. We willen hen keer op keer verrassen, met écht goede en lekkere producten. Kwaliteit is waar mensen voor terugkomen.”
‘Concurrentie is goed’
Ook op een hoger niveau is er altijd een drive om te vernieuwen. Zo droomt Jasper van ‘Visscherie-catering’ en onderzoekt hij scenario’s om de zaak uit te breiden. Wel op de vertrouwde adressen: op de Galerij en in winkelcentrum Drossaard. Dat op die laatste locatie ook een supermarkt is gevestigd, plus diverse speciaalzaken, is volgens Jasper gunstig voor het ondernemersklimaat. “We versterken elkaar. Laatst bevestigde een klant het mooi: terwijl zijn vrouw boodschappen deed bij Jumbo, maakte hij zelf een rondje voor vlees, groente, brood, kaas en vis. Concurrentie geeft mensen de kans de verschillen te ontdekken. En dus bewust te kiezen voor wat jíj te bieden hebt.”
Buiten leven en ontspannen
Tot slot wil Gerard weten of Jasper nog tijd heeft voor hobby’s. Het antwoord is een volmondig ‘ja’. “Ik vind het heerlijk om uit eten te gaan. Liefst met Marloes, maar ook alleen kan ik met volle teugen genieten. Verder ga ik graag naar een voetbalwedstrijd én we hebben natuurlijk twee geweldige kinderen. Momenteel richten we onze achtertuin opnieuw in, met onder andere een moestuin en kruidentuin. Buiten zijn, spelen, ontspannen… ook dat is het leven.”