Rinio van de Ven is een geboren ondernemer. De directeur van Diba Groep (specialist in kunststof vloeren) steekt veel tijd in het dagelijks leiden van zijn bedrijf, maar investeert minstens zo veel energie in de lange termijn. Gerard Verbossen bezocht Rinio en aan de koffietafel ontstond een geanimeerd, bijna filosofisch gesprek.
Traditiegetrouw duikt Gerard in zijn ondernemersinterviews graag terug in de tijd. In dit geval naar 1980, het jaar waarin een 17-jarige Rinio droomt van bedrijfsbusjes met zijn naam erop. “Ik was op school geen beste leerling”, vertelt Rinio. “Dus moest ik maar gaan werken. En ik was een goede prater. Met die combinatie kun je dingen verkopen, ontdekte ik. In Odiliapeel woonden destijds meer varkens dan mensen, dus werd het stalinrichting, waaronder vloeren. Daar is het allemaal begonnen.”
Problemen oplossen
Vandaag de dag is Diba Groep een bloeiend bedrijf met zo’n 70 medewerkers, en vestigingen in Uden (Jagersveld en Koperslagerstraat) en Waalwijk. De Diba-vloeren en -producten vinden hun bestemming over de hele wereld, in uiteenlopende branches: automotive, de agrarische sector, de foodindustrie, retail, overheid & zorg, industrie en vastgoedonderhoud. ‘Kunststofvloeren voor elk project’, vermeldt de website. Rinio vult aan: “We leveren kunststof vloeren waar mensen blij van worden, of waarmee ze geld kunnen verdienen. Anders gezegd: we lossen problemen op. Natuurlijk weten we alles van vloeren, maar we willen ook alles weten van de klant. Welke uitdaging heeft hij, en hoe kunnen wij hem daarbij helpen?”
Keerpunt in 2006
Het ging lang niet altijd crescendo met de Diba Groep, vertelt Rinio als Gerard dieper de historie in duikt. “Tot 2006 waren we vooral geld aan het verdienen om de rekeningen te betalen. Het werk leverde weinig vreugde op. Twee dingen, die kort na elkaar gebeurden, hebben me het licht doen zien. Ten eerste die ene baaldag waarop ik besloot ’s avonds eens níet te gaan werken, en in plaats daarvan mijn zoon naar bed bracht. We hadden het over zijn rekentoets, apenkooi met gym, het spelen bij een vriendje, totdat hij vroeg: ‘En papa, hoe was jouw dag eigenlijk?’ Ik hoor mezelf nog vertellen over de klachten die ik afhandelde, de zware onderhandelingen met leveranciers, het heftige gesprek met een medewerker… Ineens wist ik: dit moest anders.”
Nieuw dna
En het tweede voorval, vraagt Gerard zich af: dat was een meerdaagse training die Rinio volgde. “Lean management, onder meer over het succes van Toyota. Hoe kon het, dat zij zó succesvol waren? Daar ben ik me in gaan verdiepen en na een tijdje riep ik mijn management bij elkaar. We hebben samen drie principes benoemd, die we sindsdien iedere dag waarmaken: tevreden klanten, tevreden medewerkers en euro’s verdienen. Dat heeft geresulteerd in vijf waardes: inzet, verantwoordelijkheid, respect, resultaat en vooruitgang, allemaal voorzien van context van onze mensen zelf. Langzaam maar zeker is dat ons dna geworden.”
Echtgenote in bedrijf
Gerard en Rinio wisselen van gedachten over ontwikkeling, visie, coaching en teambuilding. Er vallen termen als ‘van goed naar goud’, ‘iedere dag beter’ en ‘je bent nooit uitgeleerd’. En Gerard stipt een andere succesfactor aan: de aanwezigheid van Rinio’s echtgenote Jacqueline in het bedrijf. Rinio: “Uitleggen wat je dromen en ambities zijn, is lastig. Communicatie is misschien wel het moeilijkste wat er is. Dan kun je het beter sámen doen. Inmiddels is Jacqueline al bijna 25 jaar in de zaak. Gaat het altijd van een leien dakje? Nee, maar we begrijpen elkaar wel en weten exact wat er nodig is om het bedrijf verder te brengen.”
Terug naar de basis
Dat brengt het gesprek richting de toekomst. Hoewel het woord ‘groter’ nog altijd een magische aantrekkingskracht heeft, is groei voor Rinio geen must. “Ik ben 59, langzaam werk ik naar mijn exit toe. Ik heb bereikt waar ik als kind van droomde, maar het heeft ook veel gekost. Als je zou weten hoeveel nachten ik slecht heb geslapen vanwege zorgen of tegenslag… Maar ik heb altijd gezegd: waar je struikelt, ligt de grootste schat begraven. Zo staan we erin: we zijn vooral met het positieve bezig. Met Jacqueline ga ik eens per jaar naar Gran Canaria. Op vakantie, maar ik zie het ook als een moment van bezinning. Wat hebben we bereikt, en waar willen we naartoe? Even terug naar de basis kan lastig zijn, maar uiteindelijk helpt het je verder.”
Rinio reageert op enkele kernwoorden die Gerard hem voorlegt:
“Zelfstandig ondernemerschap.”
“Super mooi, maar niet zo mooi als iedereen denkt. Het bedrijf staat op één, daarna komt een hele tijd niets, dan je gezin, weer een hele tijd niets en dan de rest. Ondernemen brengt je veel, maar je geeft ook veel op.”
“Trots.”
“Dat ben ik als ik onze busjes zie rijden. Dat bezorgt me nog steeds iedere keer een wauw-gevoel.”
“Wat ga je doen nu de wereld weer open gaat?”
“De simpele dingen nóg meer waarderen. Zoals een lekker pilsje drinken in de kroeg, of weer op vrijdag de frietkar organiseren voor ons personeel. Lekker met zijn allen genieten van een vette hap en van elkaars gezelschap.”
Verlengde Velmolen 12
5406 NT Uden
Openingstijden: maandag tot en met vrijdag 08.30 - 17.00 uur
Buiten kantooruren zijn wij voor spoedgevallen bereikbaar
op telefoonnummer 06-51329320